Teď pracuji z domu. Jak si doma vytvořit ten správný pracovní prostor

A tady slíbené odkazy:
1) intenzita světla (množství světla)
2) jak vybrat barvu světla



Přepis videa:
…………….
Řada z vás se teď v karanténě ocitla doma. Řada z vás začala pracovat právě z domu. Buď jste si vzali home office nebo prostě své aktivity teďka na nějakou dobu přesuouváte domů.

Jak si vytvořit kvalitní pracovní místo doma, aby se vám v něm dobře pracovalo…

Pořád se opakuji a budu opakovat. Prostředí na nás výrazným způsobem působí a má velký vliv na to, jak se nám daří, jak se v něm cítíme, to znamená, aktuální naše naladění. Jak se v něm dokážete uvolnit, aby vám chodily ty správné myšlenky, nápady a inspirace. Aji to, jak se v něm dokážete soustředit. Soustředit právě na tu práci. Aby jste se plně mohli věnovat, čemu potřebujete, aby vám nic neodvádělo pozornost. Protože přerušení a následné “nahození” zpátky je pro nás mnohem náročnější, než když plynule jedeme na té naší pracovní vlně.

Takže co bych zdůraznila jako nejdůležitější…

Vytvořte si místo, kde se budete cítit dobře a nebudete mít potřebu odbíhat. Jak už jsem před chviličkou říkala.

Samozřejmě záleží na činnosti, kterou potřebujete dělat. Každá činnost může vyžadovat jiný prostor, jiné místo. Takže se určitě zaměřte primárně na tu vaši danou činnost, co konkrétně potřebujete dělat.

Určitě VSAĎTE NA JEDNODUCHOST

Jak říkávám, v jednoduchosti je síla. Nejste zahlcení zbytečnostma a nic neodvádí vaši pozornost. Máte přehled a můžete se plně soustředit na to, co právě děláte. Takže pokud například potřebujete stůl, počítač a telefon, tak si do pracovního prostoru umístěte stůl, počítač a telefon. Maximálně papír a tužku na poznámky. Případně sklenku vody, abyste mohli pít a nenutilo vás to odbíhat.

Žádné další věci ideálně neumisťujte. Obrázky, dekorace, dalších milión zápisníků, další nevyřízené úkoly, které zrovna teď nebudete dělat. Toto všechno dejte pryč. Taky narvané šuplíky nejrůznějšími věcmi, hlavně těmi, co s vaší prací nesouvisí, taky pryč.
Když hledám tužku, potřebuji najít tužku. Nic víc.

Pokud máte k dispozici pracovnu, opravdu zařiďte úplně jednoduše. Nejnutnější nábytek, nejnutnější vybavení. Pokud pracovnu nemáte a pracovní prostor si teď provizorně vytváříte, vyberte ideálně prázdný kout, vytvořte prázdný prostor, kam umístěte jenom to nejnutnější, jak už jsem říkala.

Určitě dejte pryč z dohledu i věci, které vám vadí. U kterých, když se na ně podíváte, vytváří ve vás nepříjemné pocity, například, že musíte něco udělat, že jste na něco zapomněli nebo nepořádek, který drásá vaše nervy.

PLNÝ FOKUS ZAMĚŘTE NA JEDNU JEDINOU VĚC

Budete se tak opravdu plně soustředit jenom na tu jednu danou činnost, daný úkol, na kterém právě pracujete. Půjde vám tak mnohem rychleji a lépe. Až ho máte hotový, vyměňte za nový.

Samozřejmě je fajn, každé ráno, než začnete pracovat, se podívat na seznam úkolů, který chcete daný den splnit. Vyberte ty s největší prioritou a těmi začněte. Jeden po druhém. Tak do hlavy dostanete přehled všeho, co chcete ten den stihnout udělat a postup, pořadí, v kterém budete jednotlivé úkoly plnit.

UDRŽUJTE POŘÁDEK

Jak už jsem říkala, ideálně se obklopujte těmi nejdůležitějšími věcmi, s kterými aktuálně pracujete a udržujte pořádek. Ať už při tom samotným provádění úkolu, tak při jeho výměně (když ho máte hotový a vyměňujete za nový). Ale i ve vašem dohledu (v tom vašem pracovním prostoru, na který se díváte a dohlédnete :-)). Jak už jsem říkala, ať nekoukáte např. na hromadu špinavého nebo nevyžehleného prádla. Horu špinavého nádobí. Rozpadlou skříňku, kterou potřebujete opravit a manželka vám to už 10x připomněla a vy jste se furt k tomu ne a ne dostat….

ZVOLTE IDEÁLNĚ NERUŠENOU MÍSTNOST NEBO ZÁKOUTÍ

Perfektní je samostatná místnost, kterou můžete využívat jenom pro své pracovní aktivity. Ale chápu, že né každý má možnost samostatné místnosti. Pokud nemáte, tak vyberte zákoutí, kde vás nikdo nebude rušit. Pokud jste sami doma nebo s partnerem, bývá to jednodušší. Pokud máte doma děti, hlavně malé děti, tam už to může být trochu obtížnější… je ukočírovat 🙂 Tam už to chce souhru s partnerem, který při vašich pracovních výkonech se bude věnovat dětem tak, aby vás nerušili. Pak se zase můžete vyměnit a nechat i partnera oddechnout případně taky něco udělat.
Je fajn si dopředu říct i časový harmonogram a ten dodržovat.

SPRÁVNÉ SVĚTLO

Důležité také je zvolit správné osvětlení. Nejideálnější je, když máte možnost denního světla. Pokud na vás zasvítí sluníčko, nabíjí vás energií a méně unavuje oči.

Pokud přece jenom potřebujete umělé osvětlení, zvolte správnou dávku, tzn. intenzitu světla, tzn. jak moc vám světlo svítí, tak i barvu. O těchto tématech jsem v dřívější době natočila video, tak se na něho podívejte (kliknutím v předchozí větě nebo nahoře pod videem).

U denního světla si ještě dávejte pozor (hlavně pokud pracujete s počítačem, tabletem, telefonem prostě s různými monitory, obrazovkami, display) na „prasátka“ a různé odrazy světla. Za prvé nic moc neuvidíte, za druhé tím hodně namáháte oči a jste dřív unavení.

PRO DLOUHODOBĚJŠÍ PRACOVNU

…kde chcete pravidelně a delší dobu působit, zvolte vaše umístění tak, ať jednoduchým „mrknutím oka“ vidíte na dveře. Ať už sedíte nebo stojíte nebo děláte cokoliv. Protože pokud sedíte, stojíte zády ke dveřím, špatně se soustředíte. Tělo podvědomě vysílá signály ostražitosti, pozornosti a bere vám to možnost se maximálně plnohodnotně soustředit na to, co děláte. Pořád jste ve střehu, aniž byste si to uvědomovali.

Pokud přece jenom jste zády a nejde to jinak, domluvte se s ostatními, ať vás ideálně neruší. Když to přece jenom je nezbytně nutné, tak ať vždycky před vstupem do místnosti zaklepou. Budete se tak moci plně soustředit na práci a tělo opustí mód “být pořád ve střehu”. Budete se tak mnohem lépe soustředit, mít větší výkony a všechno vám půjde mnohem líp od ruky.

PRAVIDELNĚ VĚTREJTE

Udržujte čerstvý svěží vzduch. Lépe se pak soustředíte a vaše výkony jdou taky nahoru.

DĚLEJTE SI PRAVIDELNÉ PAUZY

S tím souvisí i dělání si pravidelných přestávek. Klidně to můžete spojit s tím větráním. Např. 45 min. pracujte a pak si dejte 10 min. pauzu. Zase, každý to může mít individuální, takže si vypozorujte, co vám dělá dobře a nemá smysl za každou cenu držet např. těch 45 min., když už jste v křeči a nemůžete vydržet. Samozřejmě ani, když máte uprostřed myšlenky a všechno vám jde od ruky to na sílu stopnout přesně po 45 minutách. Je to jasný, jo?! 🙂
Při pauze můžete vyvětrat, protáhnout se, napít se, osvěžit se a pak zase pracujte.

PIJTE DOSTATEK TEKUTIN

A jak už jsem nakousla, určitě dodržujte pravidelný pitný režim. S tím mám taky docela potíž, protože když něco dělám, často zapomínám pít a pak se divím, že jsem vyprahlá a hasím žízeň.

Takže nebuďte jako já, pijte pravidelně, ideálně čistou vodu. Teďka při řádění viru se doporučuje pít víc teplé nápoje. Každopádně kombinace vám určitě jenom prospěje.

MĚJTE VŠECHNO PŘI RUCE

A co říct na závěr… Mějte všechno při ruce s čím pracujete. Neustálé odbíhání pro něco vám bere pozornost, přeruší tok myšlenek a po cestě vás láká hodně věcí k jiným činnostem a zájmům. Takže, když máte všechno při ruce, jste rychlejší, jde vám všechno hladce a máte perfektní výsledky 🙂

Mějte se úžasně, sledujte web krasneazdravebydleni.cz a dejte mi vědět do komentáře, jestli máte doma pracovnu, jak jste s ní spokojeni nebo jestli budete pracovnu teprve doma tvořit.

Ahóóój

Vaše Jana